HASSELT - Gisteren
kwamen de eerste signalen over het besparingsplan van het Hasselts stadsbestuur
naar buiten. Hoewel Animo Hasselt, Jong Links, begrijpt dat besparingen
noodzakelijk zijn, betreuren zij de keuze van het stadsbestuur om de gratis
bussen af te schaffen. Ook de andere maatregelen die voorgesteld worden, roepen
vragen op.
Tijdens en na de verkiezingen werd al duidelijk dat slechts
één partij zich nog achter het project van de gratis bussen schaarde. Jammer
genoeg moet Animo Hasselt, Jong Links, nu vaststellen dat Helemaal Hasselt
heeft moeten toegeven aan de druk van de andere partijen binnen en buiten het
college. De gratis bussen hebben bewezen een project te zijn dat werkt. Zoals
Stevaert zelf zei: “De Lijn heeft in het verleden al te veel lucht vervoerd.”
Sinds het invoeren is het busgebruik al met zeker 308% gestegen. Dit cijfer
kunnen we niet negeren. De Hasseltse economie groeide stevig na het opstarten
van het project, en Animo Hasselt twijfelt dan ook aan de meerwaarde van deze
stap voor de Hasseltse economie. “Op dit moment zien we enkel benadeelden bij
dit besluit”, aldus Leonieke Kalkman, voorzitter van Animo Hasselt. “Zo zullen
op het eerste zicht onder andere studenten, alleenstaande ouders, en
werkzoekenden tot de groep van betalende reizigers behoren.”
Het stadsbestuur stelt dat de gratis bus zal worden vervangen
door een ‘kosteloze bus voor doelgroepen’. Animo Hasselt vraagt het
stadsbestuur met klem een duidelijk en transparant systeem uit te werken zodat
geen enkele doelgroep onterecht een busticket zal moeten kopen.
NOODZAKELIJKE
BESPARINGEN
“Dat besparingen noodzakelijk zijn, begrijpen wij zeer
goed”, aldus nog Leonieke Kalkman. “Nog maar net uitten de Vlaamse
centrumsteden een noodkreet omdat drastische maatregelen zich opdringen. Dat de
opcentiemen omhoog gaan, mag dan ook niet verbazen. In heel wat andere
centrumsteden zijn de opcentiemen nog hoger dan de 1.495 die nu door het
Hasseltse gemeentebestuur wordt voorgesteld. Zo staan de opcentiemen in
Mechelen op 1.550, in Kortijk op 1.750, en in Oostende zelfs op 2.000.”
VRAAGTEKENS
BIJ HUISVUILTAKS
Wel stelt Animo Hasselt zich vragen bij de nieuwe
‘huisvuiltaks’: “Volgens ons zal deze taks, hoe ze er nu naar uitziet, de
mensen raken die al voldoende bijdragen aan de gemeentefinanciën.” Animo
Hasselt stelt zich tevens de vraag wat er na de invoer van de ‘huisvuiltaks’
met het huidige systeem van het huisvuil gaat gebeuren.
Leonieke Kalkman: “We begrijpen dat veel mensen zich zullen
verbazen over de relatief hoge taks die er jaarlijks bijkomt, en terecht. Want
hoewel Hasselt op dit moment de goedkoopste aanbieder lijkt te zijn van
vuilniszakken, zal zij, ter vergelijking met Leuven, met invoering van de
huisvuiltaks de kostprijs van 2 euro per grote vuilniszak op jaarbasis snel
overstijgen. Waar we bovendien een verbeterpunt zien, zijn de voorwaarden om
gratis zakken te verkrijgen. Zo is in Hasselt slechts een relatief kleine groep
bevoorrecht terwijl in Gent men simpelweg kijkt naar het al dan niet hebben van
een omniostatuut. Dit zegt veel meer over de financiële draagkracht van een
gezinshoofd dan het aantal kinderen”.
Animo Hasselt vindt het dan ook betreurenswaardig dat de
twee coalitiepartners, Helemaal Hasselt en CD&V, geen andere manieren
hebben gevonden om de begroting op orde te krijgen. De plannen zoals ze nu
voorgesteld zijn, hebben een socialere uitwerking nodig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten