Rob Declerck is voorzitter van Animo Hasselt. Hij is ook kandidaat bij de gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober 2012. Hij staat op plaats 23 van de 'Helemaal Hasselt'-lijst.
Waarom de bus in Hasselt wél 'gratis' moet blijven...
Vanochtend
kreeg ik aan het station van Hasselt een ‘gratis busticket’. Ik had haast en
het was pas in de tunnel dat ik bemerkte wat men nu eigenlijk in het
voorbijgaan mijn handen had gestopt. “Sinds 1997 kostten de ‘gratis’ bussen elke werkende Hasselaar al €
600,-“ schreeuwde het ‘busticket’ dat vroeg ‘wat ik liever met dat geld
gedaan had’. Normaal laat ik populistisch gezwets gewoon passeren, maar over de
bussen is nu al zoveel onzin verkocht – en niet alleen door Jong N-VA – dat ik
er nu toch rond in mijn pen kruip. Eén en ander moet worden genuanceerd.
Om te beginnen zou
ik toch even wat cijfers willen overlopen…
De kosten van de ‘gratis’ bus (die
inderdaad worden betaald met geld dat de stad haalt uit de opcentiemen die de
Hasselaar jaarlijks betaalt) bedragen momenteel ongeveer 1,8 miljoen euro per
jaar. Ongeveer 45.000 Hasselaren (zo’n 60% van de totale bevolking) is
belastingplichtig en betaald dus gemeentebelasting via de opcentiemen. De
bussen kostten per belastingsbetaler dit jaar dus 40 euro. Als we in alle
eenvoud de stijging van de kosten van de afgelopen 15 jaar even negeren* en
stellen dat die kosten constant bleven doorheen het bestaan van de ‘gratis
bus’, komt dat per belastingplichtige Hasselaar na 15 jaar inderdaad neer op
zo’n 600 euro*.
Maar ik wil hier als socialist toch even
een lans breken voor het solidariteitsprincipe. Het is maar menselijk dat de
belastingbetaler mee betaalt aan het deel van kinderen en de zwakkeren in onze
maatschappij. Bereken je de kost nu per capita, krijg je al een genuanceerder
beeld: per Hasselaar kostte de bus dit jaar 24 euro. Houden we die kost
constant over 15 jaar* dan betaalde de stad 360 euro per Hasselaar door aan De
Lijn.
De media en de rechtse partijen durven die
kosten van de gratis bus wel eens overdrijven. De totale uitgaven in de Hasseltse
begroting – die onlangs overigens nog als gezond werd beoordeeld – bedragen
samen ruwweg 150 miljoen euro. Dat wil zeggen dat in het grotere plaatje de
onkosten voor de ‘gratis bus’ momenteel slechts één procent van de totale
uitgaven van de stad vertegenwoordigen.
We kunnen zelfs verder gaan en dit bedrag
leggen naast enkele andere uitgaveposten uit de stadrekening… Zo kost de heraanleg van één grote weg
ongeveer 1,5 miljoen wat ongeveer overeenkomt met de kosten van de gehele
dienstverlening van De Lijn aan de Hasselaren. Als we kijken naar de kosten van
het CCHa (Cultuurcentrum Hasselt) dan zien we dat die kosten zelfs drie keer zo
hoog liggen… Nochtans zie ik Jong N-VA geen fake theatertickets uitdelen?
Nochtans protesteert Jong VLD niet tegen nieuwe steenwegen. Net zoals het
cultuurcentrum en net zoals de heraanleg van de steenwegen, voorziet de bus in
een maatschappelijke dienst. Ik stel me dan ook luidop de vraag waarom men zo
tegen de gratis bussen is.
Er zijn immers tal van maatschappelijke
voordelen die rechtstreeks voortvloeien uit het gebruik van de bus. Ik zou de dik
4 miljoen busritten per jaar niet graag omgezet zien in autoverkeer. Dat zet
onze wegen strop én is niet goed voor het milieu! Méér openbaar vervoer en
minder privé vervoer is goed voor de gezondheid van iédere Hasselaar. Bovendien
voorzien de bussen ook in vervoer voor wie een auto gewoon simpelweg te duur is. De bus is
middelenefficiënt, ecologisch én sociaal.
Tegenstanders zeggen wel eens dat de gratis
bus ‘amper wordt gebruikt’. Ze zwaaien met studies die zouden moeten aantonen
dat de impact van de gratis bus op het gebruik van het openbaar vervoer nihil
is. ‘Laat ons dus meer inzetten op de auto,’ is hun redenering. Ik ga hier volledig
niet mee akkoord en zie deze houding als verdoken non-beleid. “Veel mensen
nemen de auto. Dat is nu eenmaal zo. Daar is niets aan te doen,” stelt men.
Maar het is volgens mij net de taak van een goed beleid om deze autoverslaving
in te tomen, om de mensen in dezen aan te zetten tot gedragsverandering en om
goede alternatieven aan te bieden. Inperking van olieverbruik, de bijhorende
kosten en van de vervuiling is in eenieders belang!
Ik ben Helemaal
voor de derdebetalersregeling van ons stadsnet. En u?
Rob
Declerck
Voorzitter Animo Hasselt
Kandidaat gemeenteraadslid
* Hier moet voor zowel de cijfers per
belastingplichtige als die per capita worden opgemerkt dat de prijs 15 jaar
geleden – net als het aanbod trouwens – lager lag, en dat deze cijfers dus een
overdrijving zijn. Zowel prijs als aanbod evolueerden de afgelopen jaren.
Foto's: (c) Kris Van de Sande |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten